OM ATT RENSA UT 2019 FÖREMÅL PÅ MINDRE ÄN TIO MÅNADER

När jag skriver ner rubriken till detta inlägg så inser jag att nog inte är en hisnande utmaning, det där med att rensa bort 2019 föremål. Inte alls som en rubrik som exempelvis “Att rensa ut tiotusen föremål på mindre än tio månader”, men när jag satte målet i början av året så var jag trots allt lite osäker på om jag skulle nå det.

Ja, ett av mina mål för 2019 var att rensa ut 2019 föremål från vårt hus, och mot mitten av oktober nådde jag alltså detta mål (med lite marginal, det blev 2100 föremål allt som allt).

Så vad gjorde jag?

JANUARI-RENSNING: 396

Jag började stort i januari, och med stort menar jag det “svåra”: minnessaker såsom fotografier, brev. Sådant. Tio månader efteråt saknar jag inget av det som jag rensade. Mer saknar jag att kunna sätta tänderna i de återstående sakerna. Till exempel sparade jag brev från en person bara för att de var roliga. För att de överraskade mig. Jag sparade alla breven från två andra personer, utan att ens fundera på att rensa bort. När jag väl kommer att gå igenom breven igen misstänker jag att jag spara ett urval av dessa. De där bästa. För när det gäller minnessaker är det ju det som man vill hålla fast vid: det bästa. Inte det halvdana. (Jag har en ny utmaning på gång och skriver mer om detta vid ett senare tillfälle). 

FEBRUARI-RENSNING: 23 (+ UTMANING)

Ja, efter januari-rensningen blev februari en fattig månad. Endast 23 föremål hittade sig ut från vårt hus; och det bestod av badlakan och kökshanddukar. Inte mycket att skriva om.

Jag hade också en utmaning i februari om att sälja 28 föremål, men lyckades inte ta itu med detta förrän i juni. Jag har nog inte skrivit om upplevelsen tidigare, men insåg att jag i framtiden kommer att ta fasta på det som Joshua Becker sagt vid något tillfälle: Om ni inte behöver pengarna – skänkt bort grejerna till välgörenhet. Nej, att sälja saker är inget för mig. För min del tar det mer energi än vad de ger i form av pengar. Visst, om jag någon gång ska göra mig av med sådant som kostar kan jag överväga att sälja, men annars kommer jag nog också i fortsättningen att ge bort mitt umbärliga.

Om ni inte behöver pengarna – skänkt bort grejerna till välgörenhet.

MARS-RENSNING: 42

Mars-skörden blev också liten, och av de 42 föremål, som försvann från huset, bestod 30 stycken av bilderböcker. Ja, det finns en hel del dåliga barnböcker där ute. Barn är värda att få lyssna på historier som är välskrivna.

APRIL-RENSNING: 738

Ja, det är alltså under april som rekordet för året slogs; och det handlade om en vindsrensning.

Vad jag slängde exakt?

Ingen aning.

Jag har inte så bra koll på vad jag har på vinden. Inte vad jag hade. Dock hade jag mycket mindre prylar där uppe än vad min sambo hade – om det nu är en tröst för mig. Det blev också lite saker kvar, så där att vi kommer att få rensa ytterligare ett varv. Kanske till och med två varv. Eller tre? Men med tanke på att vinden inte är uppvärmd så blir det nog inte förrän till nästa vår (jo, idag föll den första snön för hösten här hos oss…).

MAJ-RENSNING: 244

Har jag skrivit om hur rensning ger rensning-muskler? Att det blir enklare att rensa bort saker när man väl gjort det under en period? Så är det i alla fall. Det blir enklare att ta beslut om vad som ska bort och vad som ska behållas. För min del innebar mars-rensningen att jag började titta på saker som kom i min väg på ett annat sätt. Om en pryl hade hamnat på villovägar så handlade min första fråga inte om var den hörde hemma, utan om prylen var nödvändig att behålla. På så sätt gjorde jag mig av med 244 föremål.

JUNI-RENSNING: 75

Maj upplevelserna höll sig i under juni. Jag fortsatte att ifrågasätta prylar som kom i min väg. Det var också då jag sålde det som jag skulle komma att sälja. Det lustiga är att jag inte kom ihåg att hålla koll på antal föremål som gick ut – eftersom jag sålde det mesta som paket. Ja, och det som såldes var alltså barnprylar.

JULI-RENSNING: 42

AUGUSTI-RENSNING: 108

SEPTEMBER-RENSNING: 98

Under dessa månader hände det samma som i maj och juni. Jag rensade inte ett visst område utan det som kom i min väg. Dock rensade jag i realiteten mycket mer än det här eftersom jag också rensade på torpet. Men just inom ramen för den här utmaningen har jag valt att inte räkna med torp-sakerna i min utmaning. Det är ju först och främst här hemma som det behöver bli mer luftigt.

OKTOBER-RENSNING: 336

Under oktober har jag rensat vid två tillfällen; en lördag då jag rensade bort 100 föremål och nästföljande lördag då jag rensade bort 236 föremål. Det första tillfället har jag redan skrivit om.

Det andra tillfället kom ur att jag dels funderade på om det skulle vara möjligt för mig att köra en minimalist-game, men också dels funderingar på hur mycket det är som jag rensar bort som jag inte ens räknar med… Om jag till exempel rensat bort papper som samlats på hög räknar jag det i buntar istället för enskilda papper. Mynt räknas som en handfull och gem räknas knappt alls. 

Ja, just då fick jag för mig att det inte längre är möjligt – för mig – att köra en minimalist-game under en månad (alltså att under månadens första dag rensa bort 1 sak, andra dag 2 saker, den tredje dagen 3 saker…). Jag har ju redan rensat så pass mycket i olika områden att det nog skulle bli alltför energikrävande,´. var ska man hitta de 29, 30 eller 31 sakerna som ska rensas bort mot slutet av månaden?

Fast sedan kom jag att tänka på alla de där småsakerna som man bara gör sig av med utan att reflektera över dem. Papper, mynt från en semesterresa, gem, säkerhetsnålar, knappar. Pryttlar som är så små att de knappt räknas. Men varför inte, egentligen? De finns ju ändå där? Och visst plockar jag med dem så som med så mycket annat?

Så jag tänkte att nu räknar jag, och efter att ha gått igenom några “skräp-lådor” och annat blev det alltså 236 föremål. Inte direkt strax under 500 föremål som minimalist-game innebär allt som allt, men ändå tillräckligt för att jag ska nå mitt rensnings-mål för året.

EFTER ATT 2019 ÖVERFLÖDIGA GREJER ÄR BORTA – ÄR HUSET DÅ MER “MINIMALISTISKT”?

Om det är så där tomt och härligt efter att 2019 (eller 2100) föremål är borta?

Haha, skulle inte tro det. 

Det sägs att amerikanska hem har omkring 200 000 prylar. Ja, upp till 300 000 om man tror på vissa bloggar. Och även om jag har tyckt att siffran måste vara på tok för hög för svenska förhållanden så börjar jag ändå tänka att … ja, kanske..? Nej, jag tror inte riktigt att vi har 300000 föremål i vårt hus. Men kanske kring 100 000? Om vi tar oss ner till källaren och räknar varenda skruv och spik (vi har trots allt renoverat under en längre period). Om vi räknar alla knappnålar, och varenda papperslapp som återfinns i huset? Varenda säkerhetsnål, legobit, örhänge, fotografi och julpynt. Och allt det där som är bortglömt?

Tanken hisnar.

Inte för att jag kommer att köra igång en utmaning där jag räknar varje pryl som vi äger. Dock kommer jag att fortsätta att räkna det antal som jag/vi rensar bort. För jag kommer ju att fortsätta – med nya utmaningar.

Lämna en kommentar